24-uur per dag kijken naar jezelf

Het leek zo’n mooi idee, maar ergens had ik al wel zien aankomen dat het op niks zou uitdraaien. Het was namelijk John de Mol, die met dit idee kwam aanzetten. Het moest weer eens iets controversieels worden in de trant van Big Brother en dat werd Utopia.

Utopia! 15 personen gevangen in een gebied, zonder regels, waar ze geheel naar eigen inzicht een ideale wereld mogen creëren. Maar John is de regisseur, het zal zijn ideale wereld wel worden, die goed te verkopen is aan andere landen, en niet die van de deelnemers. Allereerst heeft hij de touwtjes in handen gehad bij de keuze van de deelnemers. Wat een burgerlijk zooitje is het. In mijn ideale wereld zou ik verdomme zelf die 14 lekkere wijven waarmee ik een jaar opgesloten zou zitten kiezen en niet meneer de Mol. Dus daar gaat het al verkeerd. Goed, de gekozen personen zijn een dwarsdoorsnede van de samenleving, de samenleving die je dus juist in Utopia zelf mag bepalen. Met andere woorden als je 15 deelnemers uitkiest, die een dwarsdoorsnede vormen van de al bestaande maatschappij, dan is de kans erg groot dat zij een soortgelijke maatschappij zullen creëren. Dat wordt dus saaie televisie.

Goed. We geven het een kans. Althans dat heb ik geprobeerd. De eerste aflevering was al verschrikkelijk. Eén man wilde zich duidelijk opstellen als de leider van de groep. Met als beroep aannemer is het natuurlijk een handige vent en geliefd bij alle andere deelnemers. Maar God, oh God, hij was nog geen dag weg van huis en hij stond al bij de koeien te janken als een klein kind. Om een dag later met een andere deelneemster onder de geïmproviseerde douche te duiken en daarover op te scheppen tegen de andere mannelijke deelnemers.

Ik volg het programma niet. Echt niet. Ik kijk heel af en toe. Kwam er gisteren achter dat er al een hele stoppenkast met 20 groepen is aangelegd. Hoe ideaal is je wereld als je kunt worden weggestemd? Daar kwam ik ook onlangs achter. Noem het dan gewoon Big Brother, John. Nee, ik weet precies waar dit heengaat met die ideale wereld van ze. Binnenkort hebben ze daar ook internet. Voor je het weet, heb je je eigen ideale tv-programma om zeep geholpen, John. Want wanneer ze daar internet hebben, gaan al die deelnemers gewoon 24-uur per dag kijken naar hoe ze 24-uur per dag naar elkaar kijken. Of nie!

Plaats een reactie