Zweedse gehaktballetjes

Ook zo’n mooi iets is de Ikea. Die toko waar je eigenlijk nooit naar toe wilt, maar je vriendin zou het zo leuk vinden als je een keer mee gaat. Dus ga je mee, met in je achterhoofd al de smaak van de Zweedse gehaktballetjes.

Voordat je binnen bent is het al een dikke ellende om een goede parkeerplaats te vinden. Je weet op voorhand eigenlijk al dat je straks met zo’n ingewikkeld bouwpakket weer richting huis gaat en wilt dus het liefst de auto zo dicht mogelijk bij de ingang zetten. Het parkeren is natuurlijk een voorbode voor wat komen gaat.

Binnen is het druk en net als ik, lopen veel mannen met diezelfde Zweedse gehaktballetjes in het achterhoofd, terwijl de vrouwen als een razende door de winkel vliegen. Het rare is ook dat ik altijd het oog voor detail verlies en m’n vriendin me juist dan de kleinste prularia voorhoudt en naar me kijkt alsof we de rest van ons leven echt niet zonder ’t kunnen.

“Design your own life” dat is de slogan waarmee Ikea je de winkel in slingert. Ja, hoe is ’t nou! Vanaf je geboorte, ben je al bezig met het ontwerpen van je eigen leven en daar heeft niemand een “Billy” of “Benno” bij nodig. Daar komt zelfs helemaal geen Zweed aan te pas. Alhoewel Pippi Langkous me toch wel ietsje heeft geholpen met het ontwerp, over de ontwerpen van de houtsnijwerkjes van Emil maar niet te spreken. Ja, Pippi en Emil, dat waren nog eens Zweden waar je wat mee kon, maar daar worden dan geen meubels naar vernoemd. Ik zeg: “Gemiste kans, Ikea!” Ik had graag neergeploft op mijn “Emil” om vervolgens een boek uit “Pippi” te trekken en met een fles bier, die ik van m’n “Nils” afpak, lekker te genieten.

Ondanks de vele irritaties die de Ikea me geeft, moet ik toch eerlijk toegeven dat er in mijn appartement wel van die bouwpakketten staan en dat zal bij de meeste van jullie ook wel zo zijn, of nie!

Eén reactie to “Zweedse gehaktballetjes”

  1. sandra Says:

    Geweldig!
    Als ik zelf aan ikea denk dan denk ik een week van te voren hoe ik mijn man in hemelsnaam mee ga krijgen. En begin dus over de gehakballen.
    Zelf denk ik meer aan daim en oneindige koffie.
    En dan in de ikea besef ik me (alweer) dat Billy in mijn hoofd toch knapper was. Die manhoer komt daarbij ook nog eens bij iedereen over de vloer ja.
    Maar gelukkig als je daar oveheen bent dan kom je bij de prullaria. Je kunt toch immers niet een dagje Ikea doen zonder iets te kopen? Mijn ikea borden die ik al heb kunnen best vervangen worden of kan nog een identiek vaasje komen, staat mooi, twee dezelfde. Ow, en niet vergeten te snuffelen in de koopjeshoek tussen alle kapotte of incomplete spullen, dat doe ik nl ook op de rommelmarkt dus waarom niet daar? Bij extreme nood en gebrek aan artikelen koop ik nog maar eens twee kaarsen en drie scharen terwijl ik mijn man stuur om de auto voor te parkeren. Zelf twijfel ik ondertussen bij de uitgang tussen een hotdog of een softijsje (die mag je immers zelf draaien).
    Ik complimenteer mijn partner, onder het genot van een welverdiend sigaretje, dat hij zo goed kan inladen en ga me een tevreden gevoel weer naar huis. Ik blij en man blij dat hij mij blij heeft gemaakt. Wat wil je nog meer?

Geef een reactie

