Afblijven, die dag is van die van ons

Het wordt onderhand tijd voor een serieus onderwerp op dit blog en aangezien het gisteren ‘Earth Day’ was, wil ik wel eens iets zeggen over de opwarming van de aarde. Hoe krijgen ze het trouwens verzonnen, ‘Earth Day’. Zou het echt zo zijn, dat de aarde zoiets had van: “Hey…De kinderen hebben Sinterklaas, vaders hebben Vaderdag, moeders hebben Moederdag en zelfs secretaresses hebben hun eigen dag… Zou er niet eens iemand voor kunnen zorgen dat ik ook mijn eigen dagje krijg?” Et voilà, iemand heeft dus besloten om de aarde op 22 april haar dag te geven. Terwijl dat verdomme al de verjaardag van die van ons is.

Waarom maken mensen zich toch zo’n zorgen om de aarde? Ik denk dat ze groot genoeg is om voor zichzelf op te komen en daar geen nietige mensjes voor nodig heeft. Als ze eens kwaad is dan spuugt ze wel een keertje wat as de lucht in en daar hebben wij als mensheid ook gelijk niet van terug. Zou trouwens wel mooi zijn als iemand daarop zou antwoorden door zijn bakkus vol as te proppen en dat op de grond te kitsen: “Hier aarde, hier heb je je vuil as terug! FLETS!”

Nee, mensen moeten zich er weer zonodig mee bemoeien. Neem nou Al Gore, die mislukte Amerikaanse president houdt zich er zelfs continue mee bezig. Hij vliegt in zijn privé-jet de hele wereld over om er, voor een zaaltje mensen, een beetje over te ouwehoeren. Alsof dat niet belastend is voor het milieu, zo’n privé-jet. Dan had hij beter, samen met een afgedankte Amerikaanse acteur het hilarische tv-duo “Gere and Gore” kunnen vormen. Daar zouden ze dan bij SBS6 wel oren naar hebben en via een televisieprogramma bereik je ook veel meer mensen, zonder ook maar één keer een vliegtuig te hoeven starten.

Waar ik ook zo moe van wordt, zijn van die treehuggers. Die klaplopers, want dat zijn het vaak, ketenen zich vast aan bomen om er voor te zorgen dat daar dan geen snelweg kan komen. Als je zoveel tijd hebt om aan een boom te hangen, dan heb je ook tijd om een baan te zoeken en daar kan je de natuur ook mee van dienst zijn. Trouwens als wij als mens ergens wat bomen kappen om een weg aan te leggen, dan is dat ook natuur.

Ik heb persoonlijk een broertje dood aan die hele opwarming. Het is echt niet zo dat de aarde ineens gered wordt, als ik het licht vaker uitdoe of eens op de fiets ga in plaats van met de auto. We hebben hier in Nederland trouwens al genoeg van die waardeloze zomers gehad, dat het ook wel eens fijn is als het een aantal graadjes warmer wordt. Als dan de poolkappen ook voldoende smelten om de zeespiegel te laten stijgen, zitten we straks lekker warm in Tilburg aan zee. Trouwens zal ik eens wat verklappen: De aarde heeft ook geen eeuwig leven hoor en mij lijkt het eigenlijk best mooi om het einde ervan mee te maken, of nie!

2 Reacties to “Afblijven, die dag is van die van ons”

  1. frank Says:

    hey Klook, dat laatste stukje logica van je klopt niet. Ik zou ook graag betere zomers hebben, maar daarvoor zijn we afhankelijk van de warme golfstroom. deze wordt “aangedreven” door de poolkappen. smelten die dingen, dan is er geen warme golfstroom meer, en krijgen wij het, hoe paradoxaal ook, een stuk kouder. Dan witte da. Of nie?

    • klokidoki Says:

      Daar kun jij wel eens gelijk in hebben. Maar als ergens de temperatuur warmer wordt, denk ik dat ergens anders de temperatuur weer zal dalen. Ik geloof in een zichzelf regulerende aarde, maar dat had ik misschien beter kunnen uitleggen, of nie!

Geef een reactie

