Religie is logisch

Ik geloof er niet in, religies. Het is mij wel duidelijk dat er niks goeds van komt, maar dat hebben jullie mij niet horen zeggen. Het is tegenwoordig gevaarlijk om iets negatiefs, kwetsend of grappigs over religies te vertellen. Voor je het weet heb je radicale of extremistische gelovigen aan (of in) je broek hangen.

Wat ik beter kan doen, is een eigen religie beginnen. Ik noem het ‘Logisme’. Natuurlijk moet deze religie ook een God hebben en daar hoef ik gelukkig niet lang over na te denken. In mijn ogen is er maar één God. Zodra ik hem hoor of zie, ben ik gefocust en totaal in de ban van zijn wijsheden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Johan Cruijff hiervoor de aangewezen persoon is. Hij sprak ooit de wijze woorden: “Ik geloof niet omdat ik dus niet gelovig ben maar ik denk wel dat er iets anders is, maar daardoor geloof ik datgene wat ik dus denk dat er is.” Dat zal de zingeving van het ‘Logisme’ zijn.

Ook binnen het ‘Logisme’ zijn door God (zoals ik Johan vanaf nu zal noemen) een aantal wijsheden aan de mens gegeven:

  1. Je ken beter ten onder gaan met je eigen visie als met de visie van een ander.
  2. Ieder nadeel heb zijn voordeel.
  3. Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
  4. Vaak heb iets in het leven waarschijnlijk een noodzaak.
  5. Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.
  6. Mensen die niet van niveau zijn, kunnen je integriteit niet aantasten.
  7. Het is noodzakelijk dat iedereen er is om het meeste uit zichzelf te halen wat dat dan ook mag zijn.
  8. Simpel is het moeilijkst.
  9. Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat.
  10. Toeval is logisch.

Deze tien “geboden” van het ‘Logisme’ kunnen je helpen om jezelf door het leven te leiden. Bekijk ze nog maar eens goed, want het zijn levenswijsheden van een tastbare God. Mijn God, jouw God, ieders God! Het is een God, die met twee vingers in de neus, elke andere zogenaamde hogere macht met gemak dolt en door de benen speelt. Een God die wijsheden verkondigt waar je tenminste wat aan hebt. Met uitspraken als: “Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zoals ik het doe, je het moet doen, want anders zou ik het niet doen.” en “In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk.” is het duidelijk dat het ‘Logisme’ een God heeft waar de andere religies niet aan kunnen tippen.

Het mooie van God is dat je hem gewoon belachelijk mag maken. Je mag er een afbeelding van maken en wat mij betreft drijf je er de spot mee. Het zal hem niet schaden. Pak de eerste twee geboden er maar eens bij: Een visie van een ander kan nadelig zijn, maar dat zal ook weer zijn voordeel hebben. Hoppa, niks aan de hand!

Het heilige getal van het ‘Logisme’ is, logischer wijs, nummer 14. Elke veertiende dag van de maand is dan ook een heilige dag. Maak gebruik van deze heilige dag om een heilige plek te bezoeken en God een eer te bewijzen. Er is vast ook zo’n heilige plek in jouw buurt, dus neem gerust een kijkje en sluit je aan bij andere ‘Logisten’, of nie!

2 Reacties to “Religie is logisch”

  1. Jeroen Says:

    Het is niet voor niks dat Hij de initialen J.C. heeft en bekend is als El Salvador!

  2. Wederom geniaal. Ik blijf brullen van het lachen bij de ’10 geboden’

Geef een reactie

