Gemaakte schijnheilgheid

Wat een doffe ellende. Ik kan zo slecht tegen de decembermaand. Het begint al met Sinterklaas en wat kan mij het verrekken ik zeg het gewoon: Die bestaat niet eens! Sorry, kinderen. Een denkbeeldige kindervriend, dat is het en daar moeten we allemaal als volwassenen gezellig een feest voor organiseren. Die vieze bebaarde pedofiel, met zijn donkere slaven, kan wat mij betreft lekker wegblijven.

Ik begrijp best dat het voor de kinderen een leuk feestje is, maar die hoeven zelf niet door die ontzettende drukke winkelstraten te slenteren, op zoek naar onnodige cadeautjes. Onbegrijpelijk zijn al die volwassen die het nodig vinden om met elkaar surprises uit te wisselen en vergeet vooral niet een gedichtje te schrijven, want dan heb je niet goed genoeg je best gedaan. Gemaakte gezelligheid, dat noem ik het en daar heb ik een hekel aan.

Ben je eindelijk van dat stomme feest af of er begint alweer iemand te zeuren of je de kerstboom vast op wilt tuigen. Dan krijg ik de neiging om hier en daar wat mensen af te tuigen. Ik wil helemaal niet zo’n kutboom in mijn huis. We weten allemaal dat die naalden gaan uitvallen, wat een enorme rotzooi geeft. Het is trouwens ook geen porem zo’n afgrijselijk lelijk opgetuigde boom in je huiskamer.

Meteen begint ook iedereen weer als een bezetene door dezelfde winkelstraten te slenteren, want ook tijdens het kerstfeest moeten we weer zonodig cadeaus uitdelen. Dat hele kerstfeest is er om te vieren dat Christus is geboren en wees nou eens eerlijk, dat is toch niet iets om te gaan vieren.

Als het dan eindelijk kerstavond is, moeten we met z’n alle schijnheilig naar de kerk, waar we normaliter ook nooit heen gaan. En daarna gaan we op eerste en tweede kerstdag gezellig bij de familie lopen schransen. Iedereen in het net, de keuken wordt een 3-sterren restaurant en ineens vindt iedereen elkaar wel aardig. Ik krijg er werkelijk kotsneigingen van.

Wat mij betreft kunnen we die decembermaand gewoon overslaan. Het is toch maar een maand vol gemaakte en schijnheilige gezelligheid, of nie!

4 Reacties to “Gemaakte schijnheilgheid”

  1. Je vergeet een stukje: wat dacht je van met AL je vrienden gezellig wandelen in besneeuwde landschappen en eindigen bij de al brandende vuurkorf voor een warm drankje, mooie kleren aantrekken en zoveel lachen…lachen en lachen…….stralend en schitterend, mens en boom, zodat we de echte wereld even vergeten. Probeer maar eens een 1 persoons kalkoen te vinden tussen al dat gekakel en gesjop.

    Lekker geschreven……stukje wel, moest wel lachen ondanks dat ik je mening wel deel.

  2. Wow, deze zit je echt dwars! De depressielijn is gewoon geopend hè. Fijne maand nog😉

  3. kan nie anders dan je overschot van gelijk geven!

  4. Deed me denken aan het volgende neologisme op normalemensen.nl:

    Consumentenfeest:

    Initiatief van de winkeliersvereniging voor een extra feest tussen sinterklaas en kerstmis in waarin mensen elkaar heel veel hele dure cadeau’s geven, enorme leningen afsluiten en langlopende verplichtingen aangaan tot het afnemen van te veel eten, kranten, energie, water en diensten van telecomproviders.

Geef een reactie

