Praat gewoon!

Ik zal het maar gelijk opbiechten. Ik ben ooit naar een musical geweest. Het was een waardeloos kerstcadeau van mijn schoonouders. Je kent dat wel zo’n cadeau waar je geen nee tegen mag zeggen. Dus daar zat ik dan tussen de burgerlijke medemens in een groot theater in Den Haag. Het was de musical ‘Sunset Boulevard’ met Simone Kleinsma en, jawel, wijlen Antonie “Da’kantonie” Kamerling. Moet je je eens voorstellen dat je, dag in dag uit, een half jaar lang moet zingen in plaats van praten. Daar zou ik ook depressief van worden.

Ik trek het gewoon niet. Een hele hoop van die slappe homo’s en overdreven goed articulerende zeikwijven op een podium. De helft van de cast heeft dan vervolgens ook nog eens meerdere rollen, om het nog ingewikkelder te maken voor zo’n ongeoefende toeschouwer als ik. En dan begint de echte ellende. Waar je in eerste instantie nog denkt dat je getuige bent van een gesprek tussen een aantal mensen, zwelt de muziek langzaam aan waardoor de acteurs ineens de behoefte lijken te krijgen om datzelfde gesprek, wat ik sowieso al slecht kon volgen, zingend voort te zetten. Dan zwelt bij mij de behoefte, om die hele rij toeschouwers voor me, ‘ns lekker onder te kotsen. Alsof je ooit in de werkelijke wereld zingend met elkaar staat te ouwehoeren, doe gewoon normaal zeg.

Van de meeste musicals is er ook een filmversie. Nou ben ik best wel een filmfreak, maar het kijken van een musicalfilm is voor mij niet weggelegd. De allerergste filmversie is ‘Jesus Christ Superstar’. In deze film wordt niet één woord normaal gesproken. Nee, Jezus en alle andere bijbelse figuranten zijn continue tegen elkaar aan het zingen. Je gelooft toch niet, dat Jezus ooit volgers zou hebben als hij continue zou zingen. Ik had hem echt meteen aan dat kruis genageld en die rozenkrans in z’n bek gepropt.

Toch is er één “musicalfilm” die me wel degelijk heeft geraakt en dat is ‘Poultrygeist’. Dus als je van musicals houdt, kijk die dan zeker eens. Of nie!

Geef een reactie

